Glutenvrije tonijnburger met avocado – Femke's Foodies
23837
post-template-default,single,single-post,postid-23837,single-format-standard,collateral-product-columns-2,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-,select-theme-ver-4.6,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Glutenvrije tonijnburger met avocado

Glutenvrije tonijnburger met avocado

Glutenvrije tonijnburger met avocado

Oelala deze glutenvrije tonijnburger met avocado is heerlijk! Je kunt de burger als lunch eten maar ook als avondmaaltijd serveren door er bijvoorbeeld (zoete aardappel) frietjes bij te doen. Het recept is naast glutenvrij ook lactosevrij en past binnen paleo en FODMAP. Het fijne van de ingrediënten is dat je ze helemaal aan kunt passen naar eigen smaak en voedingspatroon!

 

Ingrediënten voor 2 glutenvrije tonijnburgers:

  • 2 el bakbananenmeel (= circa 10 g)
  • 1 blikje John West tonijnstukken in zonnebloemolie (145 g)*
  • 1 eierdooier
  • 2 glutenvrije ciabatta broodjes (ik gebruikte die van Schär)
  • scheutje citroensap
  • 2 el mayonaise
  • 1 avocado
  • 1/2 tomaat
  • optioneel: 1/2 rode ui (niet gebruiken bij FODMAP)
  • optioneel: augurken

 

*Eet je paleo? Gebruik dan tonijnstukken in water en olijfolie voor het bestrijken.

 

Overige benodigdheden:

Grillpan, snijplank, mesje, mengkom, platte spatel, kwastje.

 

Hoe maak je de glutenvrije tonijnburger met avocado?

Begin met wat voorbereidende activiteiten:

  1. Verwarm de oven voor volgens de verpakking van de ciabatta broodjes.
  2. Laat het blikje tonijnstukken uitlekken en vang de olie op (bij tonijnstukken in water hoef je het water niet op te vangen).
  3. Splits het ei.
  4. Snij de avocado en tomaat in plakjes.
  5. Bij gebruik van augurk, snij deze in plakjes.
  6. Bij gebruik van ui, snipper deze in kleine stukjes.

Oké dan kunnen we nu echt van start 😉

Plaats de broodjes in de voorverwarmde oven.

Meng de tonijn met het bakbananenmeel, de eierdooier en eventueel de gesnipperde ui in een mengkom tot een stevig geheel. Kneed er twee tonijnburgers van. Bestrijk de tonijnburgers met de opgevangen zonnebloemolie of gebruik olijfolie. Plaats een grillpan op middelhoog vuur en grill de tonijnburgers in 4 minuten aan beide zijde bruin (= 2 minuten per kant).

Snij de broodjes open. Meng de mayonaise met een scheutje citroensap en besmeer hier de ciabatta’s mee. Versier de broodjes met een laagje avocado plakjes, de tonijnburger, een plakje tomaat en eventueel een augurk. Plaats naar smaak nog een dotje mayonaise er op.

Eet smakelijk!

 

Heb je deze glutenvrije tonijnburger met avocado gemaakt of een ander recept met bakbananenmeel? Dat vind ik super leuk om te zien! Post je foto op Instagram of Facebook en vergeet mij niet te taggen: @femkesfoodies of #femkesfoodies.

 

 

Glutenvrije tonijnburger met avocado

Misschien vind je dit ook leuk: