23723
post-template-default,single,single-post,postid-23723,single-format-standard,theme-stockholm,stockholm-core-1.0.5,collateral-product-columns-2,woocommerce-no-js,select-child-theme-ver-,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Glutenvrije en vegan crumble met aardbeien en vla

Glutenvrije en vegan crumble met aardbeien en vla

Glutenvrije en vegan crumble met aardbeien en vla

YAY it’s my birthday! Ik hou van toetjes daarom een nieuw toetjes recept op de blog: Glutenvrije en vegan crumble met aardbeien en vla.

 

Ingrediënten crumble (een bakplaat vol, circa 350 g):

  • 200 g bakbananenmeel
  • 110 g rijstsiroop
  • 90 g plantaardige boter (vloeibaar)
  • 1,5 el speculaas kruiden
  • snufje zout

 

Ingrediënten topping:

  • plantaardige vanille vla
  • aardbeien

 

De exacte benodigde hoeveelheden zijn afhankelijk van hoeveel toetjes je wilt maken, het glas dat je gebruikt, of je van alles 1 laagje doet of meerdere lagen en of je van dikke lagen houdt of dunne. Wil je precies dezelfde glaasjes maken als op de foto? Dan heb je voor 4 glaasjes aan 500 ml vanille vla en 300 g aardbeien voldoende! Je houdt dan wel crumble over maar deze kun je goed bewaren voor een volgende keer. Het glas op de foto bestaat uit 50 g crumble, 70 g aardbei en 100 g plantaardige vanille vla.

 

Overige benodigdheden:

Mengkom, houten spatel, bakplaat, bakpapier, oven, glazen, snijplank, mesje.

 

Bereidingswijze glutenvrije en vegan crumble met aardbeien en vla:

Meng met behulp van een houten spatel alle ingrediënten voor de crumble in een mengkom. Meng het net zo lang tot dat er mooi bruin broodkruim ontstaat. Blijft het kruim als grote stukken aan elkaar plakken maar kun je er met je handen wel makkelijk crumble van maken? Dan is het precies goed! Lukt dat laatste niet, voeg dan een klein beetje meel toe. Is juist het tegenovergestelde het geval (kruim blijft erg wit of het worden geen klontjes), voeg dan een klein beetje boter of rijststroop toe.

Bedek de bakplaat met bakpapier. Verspreid de crumble over het bakpapier en gebruik je handen om er fijne crumble van te maken (zie foto). Verwarm de oven voor op 150 graden en laat de crumble even rusten tot dat de oven warm is. Als de oven de juiste temperatuur heeft bereikt, kun je de crumble in circa 25 minuten afbakken in het midden van de oven.

 

Glutenvrije en vegan crumble met aardbeien en vla

 

Haal de crumble uit de oven en laat het goed afkoelen. Dan wordt het pas lekker knapperig.

Snij de aardbeien in kleine stukjes en hou een paar aardbeien met kroontjes apart voor de finishing touch.

Vul – als de crumble koud en knapperig is geworden – het gewenste aantal glazen met een laagje crumble. Schep daaroverheen een laagje met aardbeien stukjes. Druk dit goed aan zodat de vanille vla er straks niet doorheen kan stromen. Schenk als laatste de vanille vla er overheen. Maak de glaasjes ‘af’ door een aardbei op de zijkant te prikken. Eet smakelijk!

 

Tips:

  • Giet de vla niet direct over de crumble. De vla loopt namelijk door de crumble heen waardoor je het niet meer mooi als een apart laagje in je glas ziet. Dek de crumble dus af met een laagje fijn gesneden aardbeien, of bijvoorbeeld chocolade stukjes, dat kan ook!
  • Maak de crumble van te voren zodat hij genoeg afgekoeld is en lekker knapperig wordt.
  • Maak de rest van het toetje op het laatste moment zodat de crumble knapperig blijft.
  • Bewaar de crumble in een afgesloten pot.
  • Zorg dat de aardbeien en vla lekker koud zijn, dat is het lekkerst!

 

Heb je deze glutenvrije en vegan crumble met aardbeien en vla gemaakt of een ander recept met bakbananenmeel? Dat vind ik super leuk om te zien! Mag ik je creatie bewonderen op Instagram en/of Facebook met behulp van @femkesfoodies en #femkesfoodies?

 

Glutenvrije en vegan crumble met aardbeien en vla

Geen Reacties

Plaats een reactie